сеп.
САРК представя: Essex Super Six от 1928 г.
САРК представя: след 10г. реставрация поредния участник на 5-тия Авто Ретро Салон и Парад на пл. Народно Събрание на 14.09.2025 г.: ESSEX SUPER SIX от 1928 г. Компанията Essex Motor Company е създадена през 10.1917 г. като маркетингов ход от Hudson за производство на отделна линия по-достъпни автомобили. Името просто е избрано от географската карта на Англия. Първият автомобил Essex е завършен до 1918 г. и е оборудван с четирицилиндров двигател.
Essex стават популярни с въвеждането на достъпен затворен седан през 1922 г., който се разграничава ясно от популярните сред щатските купувачи: отворени туристически коли (турери). Компанията Hudson Motor Car Company е основана в Детройт, Мичиган през 1910 г. и носи името си от Джоузеф Л. Хъдсън. Г-н Хъдсън осигурява финансовата подкрепа, а механичната експертиза е осигурена от група опитни бивши служители на Olds Motor Works. През 02.1909 г., Hudson произвежда първия си автомобил и само 12 месеца по-късно продава цели 4000 бройки!!!


Hudson става известен с популярната си гама Super Six, а Essex е известен с евтината си затворена каросерия. Четириместният му седан е малко по-скъп от туръра. През 1922 г. Essex преминава от четирицилиндров двигател на шестцилиндров през 1924 г. Първоначално двигателят е с обем 2,1 литра, което е нетипично малко за шестцилиндров двигател, произвеждан в САЩ. В средата на 1924 г. обемът е увеличен до 2,4 литра. През 1927 г. моделът е преименуван на „Super Six“.
С наближаването на края на „Бурните двайсет“ Essex се радва на значителен успех с рекордните 229 887 продажби за 1928 г., което помага на Hudson да се издигне до силно четвърто място сред американските производители на автомобили. Стилът и дизайнерският език на Essex много наподобяват автомобилите Hudson. Дизайнерските акценти включват тънък вертикален радиатор, нов талисман на радиатора, по-нисък профил на предното стъкло, светлини на капака, по-широки калници и линия на борда, простираща се от радиатора до стойката на предното стъкло. Интериорът е оборудван с нов черен гумен волан от Hudson. Безопасността се подобрява с добавянето на нови механични спирачки Bendix с три челюсти и на четирите колела. По времето, когато името Essex е извадено от употреба през 1932 г. и заменено от Terraplane, вече са били произведени над 1,13 милиона автомобила Essex. Когато Essex Motor Company най-накрая е била разпусната, техните автомобили официално стават продукт на Hudson.


Производството на Essex през 1928 г. е разделено на две серии. „Първата“ серия е представена на 1.01.1928 г., а „втората“ дебютира на 05.06.1928г. Нов вариант на каросерията на двувратия Coach с пет места се присъединява към списъка, който включва двуместното купе на цена от 745 $, петместният Phaeton на цена от 750 $, четириместното купе с удобни седалки на цена от 775 $, петместният седан на цена от 795 $ и четириместния роудстър с удобни седалки на цена от 850 $.
Редовия шестцилиндров двигател е имал единичен карбуратор с низходящо течение и е произвеждал 55 PS при 4000 об/мин. Той е имал тристепенна ръчна скоростна кутия с 280 см междуосие и механични барабанни спирачки на четирите колела. Автомобилите Essex са проектирани да бъдат с умерена цена, достъпни за средностатистическото (американско) семейство. Тъй като са се доказали като издръжливи, техните възможности са проверени и потвърдени от Американската автомобилна асоциация (AAA) и Пощенската служба на САЩ.
През 1919 г. автомобил Essex завършва 50-часов тест за издръжливост от 4888.2 км в Синсинати, Охайо, със средна скорост от 97.77 км/ч. Ранните автомобили Essex също така постигат много рекорди за изкачване на хълм. В специален състезателен Essex, Глен Шулц печели състезанието Pikes Peak Hill Climb през 1923 г.
Първоначално Essex предлага на пазара линия туристически автомобили (с четири врати и брезентови покриви), които са най-популярният тип каросерия в производство по това време. Essex добавя затворен седан през 1922 г., на цена от 1495 $ (24 202 $ днес), с 300 $ над тази на турера. До 1925 г. цената на седана е под тази на турера. Макар че на Хенри Форд се приписва изобретяването на достъпния автомобил, всъщност именно Essex прави затворения автомобил достъпен.

През 1928 г. голямата новина е използването на механични спирачки на четирите колела. Есекс се хвали и с врати тип „пиано панти“, които са изключително здрави. Реклама от онова време показва мъж, овесен на отворена врата, за да демонстрира здравината на пантата. До 1929 г. Essex е третият по продажби в САЩ, след Ford и Chevrolet.
Текст: Чичо Искрен

